Oleska Gazeta Powiatowa. Miesięcznik społeczno-kulturalny. Wydawca: COCON Systemy Komputerowe.

OLESKA GAZETA POWIATOWA
praszkowska ciuchcia Praszka
Nasza ciuchcia
Od niedawna, na placu za praszkowskim Muzeum wzrok przyciąga lokomotywa i wagony stojącej tam kolejki. Dworzec kolejowy w centrum miasta? Nie, to jeden z zabytków Praszki.
      "Ciuchcią" kolejkę nazwano po wojnie. Do grudnia stała obok zakrętu przy ulicy Sportowej, choć już od dawna należała Muzeum. Niestety, w tamtym miejscu stale była obiektem niszczycielskiej działalności "zwiedzających". Pisaliśmy o tym swego czasu w OGP. Na nic zdały się zabezpieczenia drzwi i okien, łańcuch łączący wagon i parowóz, gdyż znikały bardzo szybko. Wreszcie kolejka stanęła na obecnym miejscu i nie będzie już, miejmy nadzieję, atrakcją głównie dla chuliganów. Teraz czeka ją generalny remont, ale przeprowadzić go będzie można dopiero latem. Historia kolejki wąskotorowej jest bardzo długa i ściśle związana z powstaniem połączenia kolejowego na trasie Praszka - Olesno, które sięga schyłku XIX w.
      31 sierpnia 1987 r. oficjalnie zamknięto linię Wieluń Dąbrowa - Praszka. Lokomotywę, wagon i resztę torów uratowano dzięki pomocy DOKP Katowice, Trybuny Śląskiej i redakcji ówczesnej gazety zakładowej "Polmo". W wyniku ich wspólnej interwencji ministerstwo zgodziło się na przekazanie kolejki społeczeństwu Praszki jako zabytku (czytamy o tym w Życiu Praszki z 15 XII 1995).
      Ciuchcia liczyła trzy wagony, które zapełniały się po brzegi we wtorki i środy - dni targowe. Kursowała kilka razy dziennie, dowożąc ludzi z okolicznych miejscowości do pracy i z powrotem. Trasa wiodła przez kilkanaście wiosek, położonych między Praszką a Wieluniem,(m.in. Kowale, Aleksandrów, Sakrajdę, Ożarów, Sołtysy Wierzbie, Mokrsko, Krzyworzekę, Komorniki). Kolejka osiągała maksymalną prędkość 40 km/h. Była znana wśród hobbystów, mimo że (a może właśnie dlatego?) do samego końca kolej ta nie poddała się jakiejkolwiek modernizacji!
      Edyta Wesoła (OGP 50-51/styczeń-luty 2003)
      *Zainteresowanych tematem odsyłamy do artykułu Bogdana Pokropińskiego i Tadeusza Suchorolskiego "Wieluńska Kolej Wąskotorowa" opublikowanego w miesięczniku "Koleje Małe i Duże"(numer 6 (8)/ listopad 2001) artykuł opatrzony jest bardzo ciekawymi zdjęciami, mapkami rozkładem jazdy.
Drukuj stronę
     GÓRA